Optimer din effektivitet og performance med den “Minimal, effektive dosis”

Er du perfektionistisk? Er du typen der bruger for meget tid på dine opgaver? I så fald bør du tænke dig om en ekstra gang. Hver gang du gør mere end der er nødvendigt for at opnå et ønsket resultat, så underperformer du rent faktisk! 

Hvad mener du med at underperforme?

Bruger du overflødige ressourcer på at opnå et ønsket resultat, så underperformer du ift. din optimale performancestrategi. Nøglen til en optimal performancestrategi kan defineres som den minimale indsats, hvormed du opnår det resultat, du ønsker.

Hvad er MED (Minimal, Effektive Dosis)?

Den Minimal, Effektive Dosis – eller i sin korte form MED – kan defineres som den mest ressourceeffektive vej til et ønsket resultat. Kort fortalt er MED den mest effektive vej fra A til B. Den resultatskabende strategi som kræver den minimale ressourceinvestering.

Tankegangen i UPGRADED, er dybt inspireret af principperne bag Minimal, Effektive Dosis. For at maksimere vores personlige potentiale og få mest muligt ud af dit fantastiske liv, gør vi klogt i at benytte den strategi, der giver os de ønskede output ud fra et minimalt input.

Strategien vil frigive kostbare ressourcer til andre mål, drømme og ønsker i livet.

Lad os straks snuppe nogle konkrete eksempler fra det virkelige liv…

 

Eksempel 1: Allergi og den Minimal, Effektive Dosis

Forestil dig at du døjer med fx høfeber. For at minimere eller i bedste fald helt eliminere symptomerne skal du indtage en passende dosis af din høfebermedicin. Indtager du mere end nødvendigt, øges risikoen for bivirkninger. Er dosen for lille, udebliver effekten.

Hvor lidt høfebermedicin er tilstrækkeligt til at give dig den ønskede effekt?

Medicinalindustriens mængdeangivelser bygger på studier, hvor de har undersøgt, hvor stor en dosis medicin der skal anvendes, for at give patienten den mest effektive virkning. Med andre ord fastlægger medicinalindustrien på den baggrund den Minimal, Effektive Dosis.

Lad os tage et kig på, hvordan MED kan anvendes til at effektivisere vores liv.

 

Eksempel 2: Kogende vand og den Minimal, Effektive Dosis

Når vand koger, er temperaturen 100 grader celsius (antaget det sker ved standard lufttryk). At bringe vandets temperatur højere op vil ikke medføre, at vandet bliver “mere kogt”, end det i forvejen er. En tilførsel af højere temperatur kan derfor anses for at være et unødvendigt ressourcespild, der kan investeres meget bedre et andet sted.

 

Eksempel 3: Mad, vægttab og den Minimal, Effektive Dosis

Når fedtet skal væk handler det i høj grad om at indtage mindre energi, end du forbrænder. Min erfaring fra virkelighedens resultater, viser at det nemmeste og mest effektive fedttab, er holder på længere sigt, opnås ved at en person ændre sin kost og livsstil permanent.

En slankekur er i ordets bogstaveligste forstand defineret ved at være noget, der står på i en periode og derfor ikke er permanent. Netop det faktum gør, at mange desværre tager det meste fedt på igen efterfølgende, fordi de falder tilbage i de gamle spisemønstre.

Minimal, Effektive Dosis = Den nemmeste og mindst anstrengende vej til fedttab

Ønsker du et nemt, effektivt og permanent fedttab, anbefaler en veldesignet Low-Carb kost, der matcher dit liv og dine ønsker. Jeg omlagde selv min kost til Low-Carb, og fik mere energi, mere overskud og fedtet at smeltede væk, mens jeg spiste mig mæt og glad.

Læs mere om mig og min vægttabs-/livsstilsrejse her…

 

Eksempel 4: Motion og den Minimal, Effektive Dosis

For mange mennesker er antagelsen, at det kræver timevis af ugentlig træning for at komme i god form og kunne bibeholde den gode form. Denne antagelse behøver dog langt fra at være sand – med mindre “god form” for dig betyder en fysik som en atlet!

Der findes smarte tips, teknikker og strategier til at skrue op for effektiviteten af alt fra kardio og kredsløbstræning til vægt- og styrketræning. Med den rette strategi skal du bruge mindre tid på at nå dine mål, komme i god form og holde den gode form ved lige.

Mere er ikke nødvendigvis bedre, når vi snakker om motion. For meget motion kan nemt stresse dit centralnervesystem og ende med at blive en hæmsko for dine fremskridt og din sundhed. Tænk effektivt og brug princippet for Minimal, Effektive Dosis i din motionstrategi.

Hvor lidt tid kan du nøjes med at motionere og stadig opnå dine resultater?

Minimal, Effektive Dosis i andre sammenhænge…

Hvad kan jeg nøjes med (MED), uden jeg rammes af evt. negative konsekvenser?

  • Hvorfor købe endnu en skjorte, når du har ti andre skjorter allerede?
  • Hvor få gange kan du reelt nøjes med at tjekke mail, telefon, SMS osv. hver dag, uden at det giver (negative) konsekvenser?
  • Hvorfor betale 1000 kr. mere for en lidt bedre laptop, når den billigere opfylder behovet?
  • Hvor lidt søvn kan du nøjes med og fungere optimalt uden negative konsekvenser?
  • Hvor få nyheds- og “social media”kilder osv. er nok for at opfylde dit nyhedsbehov?
  • Hvad skal du minimum tjene for at opretholde den livsstil, du ønsker?
  • Hvor mange (ineffektive) møder kan du styre udenom uden negative konsekvenser?

Når du har indarbejdet principperne bag den Minimal, Effektive Dosis i dine tankemønstre, vil du opnå en mere produktiv livsstil og maksimere dit personlige potentiale overalt i livet.

Bliv inspireret til at spise smartere, komme i bedre form, og få mere glæde, velvære og balance i livet!

Abonner på YouTube, og følg med på Facebook og Instagram

Tilmeld dig også nyhedsbrevet nedenfor...

Sammen skaber vi kroppen og livet, du ønsker!

Har brug for hjælp? Så ræk ud efter hjælp...

Jeg er med dig hele vejen...

Johnny Christensen

Certificeret Coach
Mindfulness Practitioner

Book Online Coaching hos mig nu » Klik her

Jeg ser frem til at hjælpe dig...

Opsummering
recipe image
Optimer din effektivitet og performance med den "Minimal, effektive dosis"
Samlet vurdering:
51star1star1star1star1star Based on 1 Review(s)

Please enter your comment!
Please enter your name here