3 teknikker til en mere effektiv træning!

Fordelene ved intensiv træning - fx Tung styrketræning, sprint mm.
Fordelene ved HIT | Høj-Intensiv-Træning - Hård og effektiv træning

3 effektive teknikker, der gør din træning endnu bedre!

Få hjælp af en spotter til de sidste gentagelser i hver øvelse. En spotter er blot et andet ord for en træningsmakker. Vedkommenet hjælper dig en smule i de sidste koncentriske faser (de muskelsammentrækkende bevægelser) af dine træningsøvelser.

Fokuser på den excentriske fase, når du fornemmer muskeludmattelsen er nær. Udfør den excentriske fase (den muskelforlængende bevægelse) langsommere. Da vores muskler kan klare op mod 40% mere belastning i den excentriske fase, kan dette udnyttes effektivt.

Cheat reps eller snyde repetitioner er en anden effektiv måde at øge intensiteten af din træning. Alt afhængigt af øvelsen, kan et lille sving eller hop med kroppen hjælpe dig til at tage et par ekstra gentagelser. Det er helt fint afslutningsvist, bare du passer på dig selv.

Jeg træner typisk alene, og anvender derfor primært de to sidste teknikker. Risikoen for skader vil øges i takt med træningsformen/udførelsen forringes, derfor vil jeg endnu en gang understege, at du skal tænke dig om og passe på dig selv.

Fordelene ved tung intensiv træning er bl.a. at det er:

  • En utrolig effektiv træningsform, som giver dig stort afkast for den tid du investerer.
  • Effektivt ift. EPOC/afterburn(efterfølgende fedtforbrænding), som varer i op til 48 timer.
  • Stimmulerende for de trænede muskelfibres vækst, styrke og udholdenhed.
  • Testosteronfremmende, hvilket bidrager til at tabe fedt, og opbygge muskelmasse.
  • Med til at gøre dit hjerte stærkere og dit kredsløb bedre.
  • En effektiv måde at bryde gennem plateauer, og forbedre resultater på.

De sidste 20% af din indsats, giver op mod 80% af afkastet

Giv dig gerne fuldt ud. Kan du tage flere gentagelser, sprinte hurtigere, og presse dig selv en smule mere, så er den sidste del indsatsen ofte guld værd! Udvikling og fremskridt opnås bedst gennem gradvis overbelastning. Det handler om gradvist at flytte grænser.

Følg med på Facebook, Instagram og YouTube 😉

Få inspirerende tips og ideer til at skabe det gode liv!

Abonner på YouTube, og følg med på Facebook og Instagram

Tilmeld dig også nyhedsbrevet nedenfor...

Er det tid til at skabe forandringer i dit liv?

Johnny Christensen

Certificeret Coach
Mindfulness Practioner
Vane- & Adfærdsdesigner

Please enter your comment!
Please enter your name here